Selasa, 3 Februari 2009

Tugasan Baru Selepas Cuti. Kelas Pinch.

1. Setelah aku berehat selama lebih seminggu di rumah bersempena perayaan Tahun Baru Cina baru ni, kini aku telah kembali ke sekolah untuk meneruskan tugas-tugas memberi pendidikan kepada anak bangsa Malaysia. Sebenarnya aku ingin mempercepatkan silibus matapelajaran Sains yang agak terbelakang sedikit berbanding kelas-kelas lain yang diajar oleh guru senior. Mana taknya. Aku masih lagi baru dengan sukatan pelajaran Sains ini. Amat mustahil untuk dibandingkan sukatan pelajaran pada zaman sekolah menengah aku dahulu. Keseluruhan isi kandungan sukatan pelajaran telah diolah supaya sesuai dengan kehendak semasa. Dan pada masa yang sama juga masih lagi cuba untuk mengadaptasi teknik pengajaran dan pembelajaran aku dengan suasana pelajarnya yang sungguh berbeza berbanding semasa aku praktikal dahulu. Amat jauh perbezaannya. Dahulu semasa praktikal, aku telah ditempatkan di sekolah berhampiran dengan bandar, tetapi kini apabila sudah menjadi guru, aku ditempatkan pula sekolah di pinggir bandar. Namun begitu, aku juga berharap akan kurangnya tugasan selepas cuti ini. Akan tetapi, jangkaan itu meleset kerana kini aku telah dilibatkan pula dalam penganjuran sukantara sekolah yang mana aku telah dilantik sebagai hakim bagi acara melontar peluru. Pandai betul mereka meletakkan aku di acara ini sementelahan mungkin melihatkan saiz badan aku yang agak gempal. Selain itu, aku dan beberapa rakan guru baru turut dilibatkan dalam melukis mural di tempat yang telah dipersetujui oleh pihak sekolah. Walau apapun, aku menganggap benda ini adalah sebagai perkara tradisi yang selalu akan dialami oleh semua guru baru. Nak tak nak kena terima juga. Satu lagi, aku turut diamanahkan untuk menggubal soalan ujian pertama bagi matapelajaran Sains Tingkatan 2. Di sini ada pro dan kontranya. Yang kontranya ialah ia telah menjadi satu lagi tambahan tanggungjawab kepada aku manakala yang pronya ialah aku dapat menggubalnya setakat mana tajuk yang aku dah ajar kat kelas aku dan juga bersesuaian dengan tahap pelajar aku.
2. Pernahkah korang mendengar kelas Pinch? Aku juga baru mengetahui tentang konsep kelas ini apabila telah ditempatkan di sekolah ini. Kelas ini agak menarik juga untuk diketahui kerana menurut pihak sekolah, kelas ini dibuka untuk pelajar yang masih lagi belum mahir dengan kemahiran membaca dan menulis [kemahiran 2M]. Secara umumnya, mereka perlu menguasai kemahiran 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Yang terkini aku dengar, pelajar perlu menguasai kemahiran 4 M pula iaitu membaca, menulis, mengira dan menaakul. Jadi di sini, terang-terangan aku dapat melihat bahawa tanggungjawab sekolah rendah kini telah dipindahkan atau dibebankan ke sekolah menengah pula. Sepatutnya pelajar ini tidak boleh dimasukkan ke sekolah menengah kerana dua kemahiran ini masih belum dikuasai. Tetapi terpaksa dimasukkan juga mungkin atas desakan ibubapa mereka yang tidak ingin melihat anak mereka masih lagi di takuk lama. Akibat daripada itu, pelajar ini akan menjadi mangsa keadaan kerana ketinggalan dalam pelajaran mereka disebabkan kurangnya penguasaan dalam kemahiran membaca dan menulis ini. Aku difahamkan juga kelas ini biasanya diwujudkan di sekolah pinggir bandar seperti sekolah tempat aku mengajar. Dan satu lagi, pelajar yang selalu menjadi ahli kelas ini adalah pelajar berbangsa Cina di samping pelajar Melayu. Ada juga pelajar Cina yang menjadi ahli kelas ini tidak boleh memahami Bahasa Melayu yang dituturkan oleh guru yang mengajar. Korang boleh bayangkan dah 52 tahun negara kita merdeka, masih ada lagi rakyat Malaysia yang tidak boleh berbahasa kebangsaan. Di manakah silapnya sistem pendidikan kita?

Tiada ulasan: