Jumaat, 27 Februari 2009

Keje Oh Keje.

Aduhai minggu ni! Entah sampai bile benda ni nak berakhir. Ada je mende nak datang kat aku. Tak kira la di meja kat bilik guru, kat kantin ke, atau bole dikatakan kat mana2 je la. Itulah dia keje. Sebenarnya kalu dah jadi cikgu ni, bukan hanya kena mengajar je malahan kena melakukan kerja-kerja pentadbiran jugak. Ada mesyuarat la; lepas tu kena wakil sekolah untuk mesyuarat PPD la; masuk jawatankuasa tu, jawatankuasa ini; siapkan itu la, siapkan ini; budak-budak buat hal; dan macam-macam lagi la. Semua ini menuntut kita menyelesaikannya dengan penuh komitmen dan kebertanggungjawaban. Tempoh kerjaya aku pun lama lagi iaitu 35 tahun akan datang, baru dapat bersara. Jadi timbul persoalan di sini apakah daya ketahanan aku terhadap segala cabaran yang mendatang dapat dikekalkan atau ditingkatkan dalam selama tempoh 35 tahun itu? Kadang-kadang dalam duduk2 sambil menyiapkan perancangan mengajar kat kerusi aku tu, ada jugak aku terfikir sampai bila aku boleh bertahan dengan situasi ini. Mungkin ada di antara kalian mungkin mempertikaikan bahawa takkan cikgu nak duduk goyang kaki je atau mengajar je, kena la buat kerja lain jugak sepadan dengan gaji yang dah naik itu. Tapi aku nak bagitau di sini bahawa sekiranya kalian berada di tempat aku, barulah tahu dan mengalami situasi yang dialami oleh aku ini. Walaupun begitu, aku juga turut terfikir adakah mungkin ini adalah satu permainan perasaan yang melingkar serta cuba untuk menganggu-gugat pemikiran dan semangat aku yang masih baru dan kuat dalam menghadapi kerjaya mencabar ini. Jika dilihat kepada rakan-rakan sekerja aku yang lebih senior di sekolah itu, bagaimanakah mereka boleh dan mampu mengatasi rintangan yang mungkin dialami sama oleh aku sewaktu mereka di awal-awal kerjaya perguruan ini? Apakah tindakan mereka untuk menangkis segala kegundahan hati dan perasaan yang melanda di sepanjang perkhidmatan mereka? Oleh itu, untuk menjawab segala persoalan ini haruslah aku ajukan segala persoalan ini kepada mereka supaya dapat aku perbetulkan minda yang sudah terpesong dengan anasir-anasir luaran yang tidak sepatutnya. Sepatutnya aku perlu bersyukur kerana telah mendapat satu pekerjaan tetap yang terjamin masa depannya kalau dilihatkan ke dalam situasi ekonomi yang tidak menentu akibat keruntuhan sistem kewangan antarabangsa yang ditunjangi oleh Amerika Syarikat di mana ramai orang di luar sana menganggur akibat penutupan operasi oleh syarikat luar yang melabur di negara kita. Kesimpulannya, apa yang perlu aku lakukan sekarang ialah perlu senantiasa berfikiran positif agar kerjaya yang aku pilih ini dapat menjanjikan suatu kenikmatan dan kepuasan dalam mendidik anak bangsa Malaysia agar berjaya dan maju selaras dengan tuntutan agama kita.

Tiada ulasan: